Helsinki en Sint Petersburg - Reisverslag uit Jordbron, Zweden van Emma Verkaik - WaarBenJij.nu Helsinki en Sint Petersburg - Reisverslag uit Jordbron, Zweden van Emma Verkaik - WaarBenJij.nu

Helsinki en Sint Petersburg

Blijf op de hoogte en volg Emma

13 November 2013 | Zweden, Jordbron

Donderdag:

Na vroeg opstaan, lopen naar het station, met de bus naar Stockholm, een lunch en eindelijk een goede kop koffie vertrok de boot om vijf uur in de haven van Stockholm. Na een gedoe met inchecken, waren we dan eindelijk in onze cabine met vier personen van negen vierkante meter. De boot was prima mooi, niet heel bijzonder. Onze kamer was alleen echt vergelijkbaar met de kamer van Leonardo di caprio in Titanic. Onder zee-niveau, geen raam. Die avond hebben we spelletjes gespeeld met alle studenten en zijn we naar de club gegaan op de boot.

Vrijdag:

Aangekomen in Helsinki. Koffers gedumpt, en de stad gaan verkennen. Mooie stad, maar niet heel bijzonder. Ik vond het een beetje vergelijkbaar met Rotterdam. Wel leuk om er geweest te zijn! En natuurlijk ook mooie dingen gezien, zoals de witte kathedraal. Daarna weer naar een andere haven gegaan met alle koffers, in de tram en hoppa op de boot. Wat een gedoe om Rusland in te komen zeg. Uiteindelijk allemaal gelukt, en deze boot was echt vergelijkbaar met een goedkoop all-inclusive hotel in Turkije, met allemaal dronken Russen. Die nacht was er een hele erge storm, dus de boot ging heen en weer als een schommel.

Zaterdag:

Toen we eindelijk aankwamen in Sint Petersburg, kon ik wel de grond kussen... De eerste dag in Sint Petersburg, in een ontzettend leuk-gezellig-gaaf hostel, met zulke leuke kamers! Wat hebben we allemaal gedaan de eerste dag? Een kathedraal beklommen, een waanzinnig uitzicht gezien over de hele stad en een tour door de hele stad, waaronder veel beelden van Peter de eerste (hij heeft de stad opgericht). Ook zijn we naar de oude stad geweest, waar de munten van heel Rusland gemaakt worden. Heel mooi om te zien. Later zijn we naar het centrum geweest om heel leuk Russisch te eten en vervolgens naar een andere kathedraal te bewonderen. Die avond zijn we naar een Russische bar gegaan en hebben we vodka gedronken voor 1 euro (ha-ha).

Zondag:

Eindelijk naar de hermitage! Wat een geweldig gebouw, wat een mooie architectuur (veel goud!) en wat een geschiedenis. Helaas hadden we maar drie uur, dus hebben we niet alles gezien. De exhibities vielen tegen, niet heel bijzonder. Later in de middag zijn we naar de "ice-cream-cathedral" gegaan. Hemels mooi! Echt, het was zo mooi. In de avond zijn we naar het national Russisch ballet gegaan, naar de notenkraker, in de hermitage. Dat kan dus van mijn Bucket-list af. Wat een droom. Zo bijzonder om dat mogen mee te maken.

In de avond zijn we met de limousine met alle studenten door de stad gereden, feesten in de limo, met pauzes waar we Sint Petersburg in de nacht zagen. Erg gezellige avond gehad met iedereen en erg gelachen. Daarna lekker gaan slapen.

Maandag:

In de ochtend zijn we naar het zomer paleis geweest van de Russische tsaars, een uur buiten de stad. Gelijk een manier om de buitensteden te zien, en het was vooral grimmig en armoedig. Schrok er best wel van, want je ziet het verschil tussen arm en rijk nog heel erg. Heel mooi paleis, met een geweldige tuin. Wat me wel opvalt in Rusland is dat alle gebouwen erg vervallen zijn en dat er niks aan gedaan word, wel zonde om te zien. Daarna naar het hostel en de boot gepakt naar Helsinki!

Dinsdag:

Aangekomen in Helsinki, na eindelijk een nacht goede slaap, zijn we naar een eiland geweest met een boot, wat vroeger een ander "beschermings-dorpje" was. Heel mooi, maar het regende en waaide super hard, dus eigenlijk was alles eng. Op dat eiland wonen nog een aantal mensen, maar alles was uitgestorven en ik denk dat als je daar wilt wonen je misschien beter een enkeltje dokter Rossi moet boeken. Daarna weer terug naar de haven, om vervolgens de boot te pakken naar Stockholm. Het stormde heel erg, dus op zich was het geen pretje om op de boot te slapen. We hadden we een upgrade van kamers, nog steeds geen raam en nog steeds negen vierkante meter, maarrrr wel boven zeelevel. We waren voor plan om een heel groot feest te houden met alle studenten, vanwege de laatste avond... Maar dit is helaas niet doorgegaan. Iedereen was aan het overgeven. Op zich wel grappig om achteraf te vertellen: toen we om 1 uur in bed lagen hoorden we een alarm afgaan, en oprecht, ik dacht: dit is het. Ik ben mijn bed afgesprongen, heb mijn deken meegenomen en ben gaan rennen samen met mijn kamergenootjes. Toen we niemand anders dit zagen doen, zijn we naar de receptie gegaan om te vragen of dit echt een alarm was of niet, en die man keek ons aan alsof we gek waren. Geen idee waar dat alarm dus van kwam, en het heeft me denk ik 10 jaar van mijn leven gekost.

Nu ben ik aan het wachten op de bus naar Borlänge en dan gaat het echte leven weer beginnen! Mijn vriendinnetjes Maud en Bell komen volgend weekend alweer langs! Zoveel zin in!

Heel veel liefs,

Emma

• 13 November 2013 - 15:42

Ag:

Haha ik hoop dat je kamer er wel iets beter uit zag dan die van Leo bij de Titanic!

• 20 November 2013 - 08:37

Els Savidis:

Ha die Em, Wat heerlijk dat je zo geniet, ik heb erg gelachen om jouw
    verslag, je schrijft echt leuk!!
    Wat eng dat het steeds stormde, goed dat jouw moeder dit niet van
    te voren wist, en ik ook niet, haha!
    Veel plezier verder en succes met het leren.
    Veel liefs van Els en fam.
    Dikke kus!