Oostkust van Australie - Roadtrip - Reisverslag uit Sydney, Australië van Emma Verkaik - WaarBenJij.nu Oostkust van Australie - Roadtrip - Reisverslag uit Sydney, Australië van Emma Verkaik - WaarBenJij.nu

Oostkust van Australie - Roadtrip

Door: Emma Verkaik

Blijf op de hoogte en volg Emma

13 Mei 2014 | Australië, Sydney

Dag lieve mensen,

Dit keer een update over mijn oost kust reis van Australie, wat echt helemaal geweldig was. Het verslag is veel langer dan normaal, en dus ook mijn excuses daarvoor, maar ik heb het zo kort mogelijk gehouden: het kon gewoon niet korter!

Dag 1 en dag 2

Eindelijk was het zover. Op naar de road trip waar ik al jaren lang naar uitkijk. Ook deze reis stond natuurlijk op mijn pagina's lange Bucket List, en ik keek er ontzettend naar uit. Wat geweldig zeg, om dit te gaan doen. Maar, helaas moesten we erg vroeg op op vrijdag. Na een vier uur lange vlucht kwamen we aan in het tropische Cairns. Ik was gelijk verliefd. Heerlijke temperatuur, overal boten en super veel matrozen (ha-ha). Na geluncht te hebben op een perfecte boulevard zijn Sadie en ik lekker gaan slapen. We waren super moe natuurlijk. Vervolgens hebben we lekker gegeten bij een Ierse kroeg waar we met speciale vouchers voor maar zes dollar kon eten. Nog steeds super moe, maar natuurlijk moesten we uit! Ik geloof dat die avond hoog in mijn lijstjes staat van beste avonden, wat een gave tent. Allemaal life muziek en alles was buiten. Heel gaaf. Daarna lekker mijn hostel bed in en de volgende dag lekker rustig aan gedaan.

Dag 2

Na heerlijk uitgeslapen te hebben, zijn we even door de stad van Cairns gelopen. Ook zijn we even naar een reisbureau gegaan waar we met veel korting tours konden regelen. Het leuke aan Cairns is, is dat het een super grote lagoon heeft waar iedereen zwemt of op het gras ligt. Ook hier was life muziek. Tegen de tijd dat wij d'r lagen ging het natuurlijk regenen, maar dat kon de pret niet drukken.

In de avond zijn we vroeg gaan slapen, want we hadden onze eerste tour gepland.

Dag 3

Om half zeven stond de wekker al, en na een douche en ontbijt zijn we met een busje naar een rivier gegaan waar we een super gave tocht door een kleine rivier hadden, in deze rivier zaten super veel krokodillen. Na 45 minuten krokodillen spotten zijn we naar een regenwoud gegaan. Dit was zo adembenemend mooi. Dit woud is 300 miljoen jaar oud. En dus was het de oudste op de planeet, ook wel bekend als het Daintree Rainforest. Via cape tribulation (waar de laatste cycloon heel veel aangetast heeft) zijn we een wandeling gaan maken. Vervolgens hebben we een lunch gehad bij PK's jungle village. Via Daintree Creek zijn we weer naar Cairns gereden. Dit beekje was echt super mooi, met een waterval en allerlei natuurlijke bronnen midden in het regenwoud. Super helder water. Ook zijn we naar een ouderwetse brug gelopen die over de waterval ging. Super gaaf.

Door naar het aboriginal cultural Center van Queensland, waar we een presentatie hebben gehad van een abbo die allerlei dingen uitgelegd heeft over de Droomtijd en natuurlijk de cultuur zelf. Heel interessant. Vervolgens zijn we via Port Douglas naar Palm Cove gereden. Dit is echt een droom strand. Hier gaan alle locals van Cairns heen, maar ook zijn er veel bekenden mensen getrouwd.

In de avond zijn we in het hostel gaan koken, en hebben we wijn gedronken. Vervolgens zijn we weer naar de club geweest waar we op vrijdag nacht ook waren, met wat mensen uit het hostel.

Dag 4;

Op maandag, de vierde dag, gingen we dan eindelijk het busje halen. Melvin en ik gingen samen het busje ophalen, Sadie en Iris gingen boodschappen doen. Toen we eindelijk uit Cairns reden, wilde ik eigenlijk liever blijven. Ik vond het zo een geweldige stad, met een heerlijke sfeer. Super tropisch en super mooi! Maar wat we gingen zien was natuurlijk ook allemaal super mooi. De hele maandag hebben we gereden, omdat we dinsdag een tour hadden op de whitsundays eilanden. Toen we er in de avond achter kwamen dat de lichten het niet deden, moesten we helaas wachten tot de volgende ochtend zonsopgang met verder rijden. We hebben geslapen in een woonwijk, wat uiteindelijk eigenlijk allemaal wel grappig was. Het rijden zelf is eigenlijk helemaal niet erg, want het landschap hier is zo ontzettend mooi!

Dag 5

Toen we vroeg in de ochtend wakker werden, om vijf uur, hebben we ons snel aangekleed, de camper weer omgebouwd tot banken en daar gingen we weer. Super vroeg natuurlijk, maar wat hadden we een stress. Het was nog 3.5 uur rijden naar whitsundays en we hadden nog precies die tijd. Toen we uiteindelijk op tijd aankwamen bij Airlie beach, zijn we gelijk opgehaald door een tour die we die dag zouden gaan doen. Om half 11 kwamen we aan op de boot, wat super gaaf was. Echt een zieke speed boat. We zijn gaan varen, snorkelen, zwemmen en natuurlijk zonnen op de mooiste eilanden op de hele wereld. Iris en ik waren niet het water uit te slaan. Tijdens de lunch zijn we naar het Whitsundays eiland gegaan, het grootste eiland van de in totaal 74 eilanden. Super mooi met een adembenemend uitkijkpunt op een berg. Het lijkt wel een droom wereld, heel surrealistisch al die eilanden, stranden en rotsen.

In de avond zijn we gaan slapen op een camping met de lekkerste douches uit de hele wereld. Heerlijk. Nog even geborreld en ontspannen en toen zijn we weer gaan slapen, want die dagen slopen je wel echt. Zoveel indrukken, zoveel gezien en natuurlijk vervelend geslapen op die bank in de camper.

Dag 6

De camper moest geregeld worden natuurlijk, want hij was nog steeds kapot. Dus in de ochtend heb ik mijn brutale mond open gedaan en alles op alles gezet om een nieuwe camper te krijgen. Na een paar uur bellen, wachten en overhalen is het me dan uiteindelijk wel gelukt. Een nieuwe camper kon opgehaald worden vijf minuten bij ons vandaan. Zo gezegd, zo gedaan en hoppa de auto in naar het dorpje Seventy Seventeen. Het heeft deze naam vanwege Captain Cook, die in dat dorpje in, natuurlijk, 1770 aankwam. Deze rit zou ongeveer negen uur gaan duren, en toen we om ongeveer tien uur in de avond aankwamen zijn we (ali-illegalie) een random camping opgereden zonder te betalen. Gelijk gaan slapen, en om zes uur de wekker om vervolgens te gaan douchen, maar natuurlijk wel allemaal stiekem dus eerst het busje van het terrein afrijden!

Dag 7

Na het douchen zijn we het dorpje zelf in gegaan, waar echt helemaal niks te beleven was. We waren op zoek naar het centrum, waar we blijkbaar al waren. Vervolgens zijn we doorgereden naar een dorpje ernaast, wat Agnes Water heet. Daar hebben we ontbeten. Vervolgens zijn we naar Hervey Bay gereden, want natuurlijk ging ik oude vrienden van opa en oma nog even opzoeken om ze gedag te zeggen. Toen we daar rond elf uur aankwamen, hebben we uren lang gezocht naar het adres, en ik heb het aan super veel mensen gevraagd, maar helaas, ik heb het niet kunnen vinden.

Toen maar door gereden naar Rainbow Beach. Helemaal verkeerd gereden natuurlijk, waardoor we in de outback belandden. Super mooie dingen gezien, net zoals in de serie McClouds Daughters. Toen we eenmaal aankwamen in Rainbow Beach, hebben we de camper op een backpackers hostel neer gezet waar je voor 10 euro per nacht kon slapen en dan alle faciliteiten van hun mocht gebruiken. Daarna vroeg slapen, want de volgende dag stond een tour gepland op Fraser Island.


Dag 8

Na vroeg opstaan was het dan tijd voor de volgende dag tour. Leuk om te weten: Fraser Island bestaat uit 98% uit zand en maar 2% uit steen. Het is dan ook het grootste zand eiland ter wereld.

De hele dag hebben we met een auto over het eiland gesjeesd. Door hoge zand bergen, en door super kleine paden. Over het strand naar allerlei mooie attracties.

Een van de eerste stops was een heel mooi meer. Volgens The Lonely Planet is het meer op het eiland 'Lake McKenzie' de zevende mooiste plek op aarde om te zwemmen. Doordat het op 240 meter hoogte ligt, en door het lage zuurstof gehalte, zitten er alleen maar regenboog vissen in het water en verder helemaal niks.
Volgens de abbo's is dit meer heel belangrijk, ze zien het namelijk als het 'meer van de wijsheid'. Vroeger gingen dan ook de oma's met hun kleinkinderen naar dit meer om ze lessen uit het leven te leren. (Leuk feitje: in de abbo-cultuur zijn de opa en oma de mensen die alles leren in het leven, hoe ze alles moeten doen met respect, normen, waarden, in plaats van de ouders. Die zijn namelijk alleen maar aan het jagen voor de kinderen en hun ouders.)

Later op de dag hebben we een heerlijke lunch gehad in een resort, en zijn we vervolgens met een chesna vliegtuig over het eiland gevlogen. Super gaaf natuurlijk, en we hebben ontzettend mooie dingen gezien. Waaronder de aangespoelde boot, die heel bekend is. Het kleine vliegtuigje had ons daar afgezet en na een paar rondjes eromheen gelopen en foto's gemaakt te hebben zijn we naar Eli Creek gegaan. Dit is een super mooi klein beekje waar de stroming heel sterk is. Hierdoor krijg je dus het idee dat je in een attractie park bent, waar ze net een wild water baan gemaakt hebben in de tropen. Heel gaaf!

Later op de dag zijn we lekker gaan eten en hebben we ontspannen, wat wijntjes gedronken en lekker vroeg ons bed in gegaan.

Dag 9

Sadie is jarig! Toen Iris en ik om half negen wakker werden hebben we gelijk taart, koffie en ballonnen gekocht en hebben we lekker ontbeten. Super leuk natuurlijk! Later hebben we de camper opgeruimd, traditionele boomerangs geschilderd en toen op naar Noosa. Voor de mensen die denken "heeeee dat komt me bekend voor"... Dat klopt. Noosa is ook het dorpje waar ze de Noosa armbanden gemaakt hebben die bij ons zo populair zijn. Toen we daar aankwamen, hebben we een parkeerplek gezocht waar we konden overnachten en zijn we lekker ergens gaan eten. Later op de avond zijn we ouderwets gaan kingsen in de camper en zijn we daarna uitgegaan. Hele leuke avond gehad.

Dag 10

Na rondgelopen te hebben in het dorpje, en erachter gekomen te zijn dat er nul Noosa armbanden te vinden waren, zijn we door gereden naar Byron Bay. Dit is een super leuk plaatsje onder Brisbane. Het was dus wel eventjes rijden (4 uur), maar dit is dan ook het meest zuidelijke stukje van onze road trip. In totaal hebben we 2500 kilometer gereden en toen we daar in de avond aankwamen rond acht uur, hebben we alles nacht klaar gemaakt en een boterham gemaakt. We hebben nog even gezellig gekletst en toen zijn we gaan slapen.

Dag 11

Vroeg in de morgen wakker worden van de kou, ja mensen, van de kou. Ook hier is het soms gewoon koud. Helemaal als je dan semi buiten slaapt, is 10 graden echt koud. Lekker ontbeten en Byron Bay zelf in gegaan. Daar hebben we het Skydiven geregeld voor de volgende dag. Sorry opa, oma en ouders, maar het maakt de ervaring wel super compleet natuurlijk. Morgen ochtend spring ik met mijn drie vrienden van 14000 feet naar beneden, dat is omgerekend 4267 meter. Na alles geregeld te hebben bij het kantoor van de organisatie die dat soort dingen regelt, zij we richting Nimbin gereden. Dit is een ontzettend hippie dorp, in The Middle Of Nowhere. Heel grappig om gezien te hebben, maar het was wel een beetje uit de hand gelopen hippie achtig. Ze waren allemaal iets te enthousiast en te "world-peace-achtig", dat we het allemaal een beetje irritant vonden. Als de locals daar vroegen waar we vandaan kwamen, waren ze niet te stoppen. Nederland die begreep het allemaal super goed. Volgens de hippies in Nimbin is Amsterdam en hun drugs een voorbeeld voor de samenleving... Tsja, na dat een paar minuten aangehoord te hebben zijn we lekker een rondje gaan lopen. Later op de dag zijn we terug gereden en natuurlijk zijn we vroeg naar bed gegaan want de wekker stond al om vijf uur vanwege het Skydiven. Het is super raar, maar je bent helemaal gesloopt aan het einde van de dag. Al die indrukken, al die dingen die je nog gaat zien, het was echt super vermoeiend!

Dag 12

Daar stonden we dan! Om zeven uur te wachten op het busje dat ons zou brengen naar het vliegveldje. We waren er natuurlijk eerder, super zenuwachtig. Eigenlijk heel gek, want sinds ik daar stond, allemaal dingen moest ondertekenen en allerlei instructies kreeg over hoe ik uit het vliegtuig moest springen, was ik helemaal niet meer zenuwachtig. Je zou denken dat na al die formulieren je toch vriendelijk bedankt voor de mogelijkheid, maar bij mij hielp het ontzettend tegen de zenuwen. Rond een uur of negen gingen we de lucht in, en samen met mijn instructeur sprong ik dan het vliegtuigje uit op 4000 meter. Ontzettend gaaf, wat een adrenaline gaat er door je lichaam. Geen moment bang geweest, ook niet toen ik zestig seconden de vrije val had. Ik was die hele parachute vergeten haha. Maar goed dat ik hem niet zelf moest uit trekken. Op 500 meter hoogte mocht ik ook zelf de parachute besturen, wat super vet was om te doen. En natuurlijk, wat een uitzicht. Adembenemend mooi! Ik ben ongeveer 4,5 minuut in de lucht geweest, maar het voelde als 20 seconden. Wat een heerlijk gevoel zeg. Ik heb een filmpje laten maken van mijn sprong, hierbij de link waar je het allemaal kan zien;

http://youtu.be/6oTLOAJtAwc

Mijn instructeur was zo leuk. Hij was me helemaal gek aan het maken met opmerkingen zoals "je moet schreeuwen als je het vliegtuigje uitspringt" doordat jij je hele leven geeft aan die man, geloof je alles wat die zegt en hoppa daar ging ik, en ik probeerde te schreeuwen. Dat lukt natuurlijk nooit. Die luchtdruk is zo hoog.

Later die dag hebben we lekker op het strand gelegen, geluncht, en in de avond uit geweest. Maar eigenlijk draaide de hele dag natuurlijk om het Skydiven, we waren allemaal zo super enthousiast en vol van adrenaline. Ik ben zo ontzettend blij dat ik dit gedaan heb!

Dag 13

Nog eventjes een rondje lopen door Byron Bay zelf, wat het meest oosterlijke dorpje is van Australie. Daarna zijn we richting Surfers Paradise gereden, maar we waren allemaal blij dat we niet langer hadden gepland daar: het was echt niet bijzonder! Dus, doorgereden naar alvast Beerwah. Dit is een klein dorpje wat vlakbij de Australian Zoo is (de Steve Irwin Zoo). Toen we daar in het donker op een camping aankwamen werden we verwelkomt door een dronken boer, die aankwam sjezen op een quat. Super grappig, want zo beginnen volgens mij vele horror films. Leuke ervaring, helemaal niks eng gebeurd en we zijn lekker gaan slapen. Wel gingen we samen naar het toilet huisje en schreeuwde we om het minste of geringste.

Dag 14

Vroeg op om naar de dierentuin te gaan. Super leuk natuurlijk, want die Steve Irwin is toch wel een legende. Ik moest nog een paar keer denken aan het feit dat mijn moeder hem altijd super irritant vond, en als ik hem op tv zag ze vriendelijk verzocht om de tv uit te zetten haha. Na een foto shoot gehad te hebben met een koala, een wilde dieren show gezien te hebben en kilometers afgelopen te hebben in een super vette dierentuin, zijn we richting Brisbane gereden. Daar zouden we nog 2 nachten slapen voordat we weer naar huis gaan zaterdag. Toen we aankwamen bij het hostel, hebben we onze spullen uit het busje gehaald en zijn we lekker gaan koken. Doordat je twee weken verschrikkelijk geslapen hebt, en met z'n vieren continue bent op een ruimte minder dan 5 vierkante meter, waren we super blij met echte bedden. Later op de avond hebben we gezellig in het hostel wat gedronken en toen zijn we lekker gaan slapen in een echt bed. Heerlijk is dat!

Dag 15

Na lekker uitgeslapen te hebben in een overheerlijk echt bed, in een echte kamer, hebben we een heerlijk echt ontbijt gemaakt in een echte keuken. Daarna zijn we het busje weg gaan brengen, en vervolgens zijn we de stad zelf verkennen. Super leuke stad, doet me een beetje denken aan klein Sydney. Groot business district en hoge gebouwen, maar dan ook met oude kleine gebouwen ertussen. Erg leuk. Daarna zijn we naar de lagoon gegaan, en hebben we een drankje gedronken. Rond etenstijd zijn we naar het hostel gegaan en na wat ontspannen gechilt te hebben zijn we lekker gaan koken. Daarna hebben we lekker wijn gedronken, en de rest is uitgegaan. Ik was zo moe dat ik lekker in mijn bedje ben gaan liggen en als een blok in slaap ben gevallen.

Dag 16

De laatste dag alweer! Na een nacht lekker geslapen te hebben, zijn we rond 10 uur uitgecheckt en hebben we lekker ontbeten en rustig aan gedaan. Rond een uur of 1 zijn we richting het vliegveld gegaan, want we vlogen die middag weer terug naar Sydney!

En nu zit ik in het vliegtuig, deze woorden te schrijven. Morgen nog 1 dag vrij, voordat het echte leven weer begint. Eventjes bijkomen, van Sydney genieten en natuurlijk mijn stage gaan lopen. Daar gaat het trouwens nog steeds goed mee! Ik heb het erg naar mijn zin op mijn stage en de weken vliegen voorbij. Toch reis ik wel liever en ben ik super blij en dankbaar dat ik deze reis gedaan heb.

Nog vier weken, en dan ga ik naar Fiji. Maar, eerst met beide benen op de grond en lekker (proberen te) genieten van mijn stage.

Ik voeg wat foto's toe van de afgelopen 16 dagen.

Heel veel liefs en kussen,

Emma

  • 13 Mei 2014 - 09:35

    Edith Hartsuiker:

    Lieve Emma,

    Als ik dit lees, dan lijkt het haast alsof het geen werkelijkheid is. Nog even en dan mag je weer landen in ons kleine landje, genaamd Holland. Geniet dus nog even.

    Liefs Edith


  • 13 Mei 2014 - 11:15

    Joanne:

    Whaaaa Em zoooo coool!!! Die fotos heb je gewoon van pinterest geloof er geen zak van! ;) Geniet nog even droppie!! (L) Dikke kus vanuit de regen haha!!

  • 13 Mei 2014 - 12:19

    Els :

    Ha die Em,

    Wat heerlijk allemaal. Geniet van het mooie land met al jouw vrienden.
    En . . . . wel voorzichtig doen, he?
    Dikke kus van Els en fam.

  • 13 Mei 2014 - 23:12

    Ag:

    Lief ik ga het helemaal lezen als ik even tijd heb! Begin klinkt al super

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Emma

Actief sinds 29 Dec. 2010
Verslag gelezen: 1337
Totaal aantal bezoekers 44962

Voorgaande reizen:

20 Januari 2014 - 02 Juli 2014

Stage in Sydney, Australië

21 Augustus 2013 - 14 Januari 2014

Exchange Borlange, Zweden

27 Januari 2011 - 20 Juni 2011

Stage Spanje

Landen bezocht: